Yhteystiedot

jaana.puhakka@luukku.com

Lymfaterapia / lyko-terapia

LYKO-HOIDOT

Lymfahoidon kokonaisuus –terapia eli lyko-terapia on fysioterapian erikoisala, jolla hoidetaan eri syistä syntyneitä turvotuksia ja niiden seurauksia sekä vaivoja tai sairauksia, joiden yhtenä oireena on turvotus. Lyko-terapialla tuetaan imusuoniston toimintaa, joka on rinnakkainen nesteiden kuljetusjärjestelmä verenkierron kanssa. Pääindikaatiot lyko-terapialle muodostavat joko primäärisyyt, kuten esim. imusuoniston synnynnäinen kehityshäiriö tai sekundaariset syyt, kuten imusolmukkeiden poisto ja sädetys, laajat imusuonistoa vahingoittaneet muut operaatiot, traumat tai toistuneet infektiot sekä laskimovajaatoiminta, kuten suonikohjut,  ja siitä johtuvat  säärihaavat. Varhainen terapian aloittaminen tuottaa parhaimmat hoitotulokset, mutta pitkälle edenneissäkin tilanteissa voidaan turvotusta aina vähentää.

Lyko-terapiaan kuuluu

1. Manuaalinen lymfaterapia mahdollisimman peräkkäisinä päivinä.

2. Kompressiosidokset

3. Liikehoito

4. Ihonhoito

Terapiajakson jälkeen asiakas käyttää päivittäin kompressiohihaa tai –sukkaa, toteuttaa liikehoidon ja ihonhoidon annettujen ohjeiden mukaan. Tarvittaessa lyko-terapiajakso toistetaan tietyin väliajoin. Lisäksi lymfaturvotuksesta kärsivä asiakas saa aina kirjalliset itsehoito-ohjeet.

MANUAALINEN LYMFATERAPIA

Manuaalinen lymfaterapia aktivoi imusuoniston omaa aktiivista pumppaustoimintaa, lisää lymfanesteen muodostusta ja auttaa uusien imusuoni-yhteyksien syntymistä ja toimintaa turvotusalueen ja terveen kehon osan välillä.

Manuaalista lymfaterapiaa ilman kompressiosidoksia käytetään lievittämään esim. reumaoireita, fibromyalgiaoireita sekä neurologisilla asiakkailla rentoutushoitona vähentämään spastisuutta. Kelan sairausvakuutus korvaa fysioterapeutin antaman lykohoidon ja manuaalisen lymfaterapian määrätyillä diagnooseilla.